مختصری در خصوص مبلمان شهری

زمانی که حرف از مبلمان به میان می آید ذهن انسان ناخودآگاه به سمت آرامش و راحتی سوق پیدا می کند .اما مبلمان شهری به چه معناست و شما با شنیدن این واژه چه چیزی درون تان تداعی می شود .
همان گونه که مبلمان درمنازل هویت بخش می باشد مبلمان شهری هم هویتی درون خود دارد که به گونه  ای تکمیل کننده فضای شهری است  . به عبارتی مبلمان شهری و کیفیت فضاهای شهری نشان دهنده شخصیت هر شهر می تواند باشد و هویت بخش محیط و شهر است . 
همانگونه که تلفن های شهری در شهرهای مختلف دنیا و در سالهای گذشته تداعی خاطرات و بیانگر فرهنگ آن خطه است طراحی و ساخت فضاها و مبلمان شهری هم گویای بسیاری از فرهنگ های موجود است . 
وقتی به موضوع مبلمان شهری از این منظر نگاه شود  صحبت در باره آن راحت تر خواهد بود.
صندلی های و نیمکت های شهری 
هر کدام از اجزای مبلمان شهری به منظور خاصی طراحی و تولید می شود  و قطعا به همین دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. برای مثال نیمکت وصندلی کودکان در پارک ها و فضاهای شهری دارای مشخصه هایی است که در نیمکت های بزرگسالان  قطعا کاربردی ندارد. همینطور نشمینگاه هایی که برای معلولین یا سا لمندان درفضاهای شهری تعبیه میشود باید دارای ویژگیهای منحصر به فرد خود باشد . گاها شاهد آنیم  که مردم با توقف بیشتر در مجموعه های مبلمان شهری بیشتر لذت ببرند و به آرامش برسند و عمدتا صندلی های پارکی  فضایی  است عمومی  برای گفتگو و روابط اجتماعی .
نیمکت های شهری و پارکی آنقدر حائز اهمیت هستند که حتی محل قرار گرفتن آنها در فضاهای پارک نیز مورد توجه است .
ما در تلاشیم بهترین ها سهم هم وطنان مان باشد .

 

 

 

 

 

 


سطل‌ زباله های شهری
غنی ترین فرهنگ شهروندی دربین کسانی است که به خود احترام می گذارند و فضای شهری را تمیزتر نگه می دارند .  سطل زباله های شهری نمودی از فرهنگ حاکم در شهرهاست .
طراحی قرار دادن مخازن زباله و  این که هر جا که فضای خالی وجود دارد یک سطل زباله قرار گیرد موضوعی است که باید به آن توجه ویژه کرد .
برای مثال اگر سطل‌های زباله آنقدر با محیط هم رنگ باشد  که در محیط پنهان شوند و به چشم نیایند کارکرد واقعی شان را از دست ‌می‌دهند. بهترین سطل‌های زباله آن‌هایی هستند که بدون کوچکترین تماسی قابل استفاده باشند. از جهت ورودی هم به سه نوع باز، نیمه باز و بسته تقسیم می‌شوند که انتخابشان بسته به محیط دارد. مثلا موادی که مردم در پارک دور می‌ریزند، بزرگتر از چیزهایی است که در ایستگاه انوبوس دور می‌ریزند. توجه به فرهنگ‌سازی در زمینه بازیافت هم از ویژگی‌های سطل‌های زباله امروزی است.

مخزن زباله مکانیزه گالوانیزه یا سطل زباله مکانیزه در کنار مخزن زباله شهری از مهمترین تجهیزات نظافتی شهر است و به جهت نظافت و پاکیزگی محیط شهر، جلوگیری از شیوع انواع بیماری های میکروبی و تامین رفاه حال هموطنان عزیز از جایگاه ویژه ای نزد مدیران شهری و شهرداری ها برخوردار است .مخزن زباله در حجم های مختلف، جنس و متریال متنوع تولید می گردد. عمومی ترین متریال به کار رفته گالوانیزه و پلی اتیلن، در حجم های 660، 770 و 1100 لیتری است. مخزن زباله باید آشکار و قابل روئیت باشد ولی مزاحمتی ایجاد نکنند، درفضاهای خطی موجود در طول خیابان، باید در فاصلۀ 30 تا 50 متری از هم قرار بگیرند. مکان یابی و جا نمایی مخزن زباله اهمیت زیادی در چگونگی استفاده از آن ها و همچنین منظر شهری دارد. اصول طراحی مخزن زباله مکانیزه به گونه ای است که عملیات جمع آوری زباله و انتقال آن به خارج از محیط شهری با بیشترین سرعت و بهترین حالت صورت گیرد.

جنس بدنه فلزی با پوشش گالوانیزه گرم نیز مقاومت فوق العاده ای به این محصول در مقابل گرما، سرما، نورخورشید، زنگ زدگی، تغییر فرم و آتش سوزی می دهد

فلاورباکس

فلاورباکس یا جعبه گل جایگزین مدرن و مناسبی برای باغچه است و از آن می‌توان برای طراحی و دیزاین نیز استفاده کرد. به همین دلیل اخیرا به یکی از عناصر و المان‌های محبوب در طراحی دکوراسیون شهری و  خانه‌ها تبدیل شده است که در دکوراسیون داخلی، طراحی نما و محوطه سازی ساده  کاربرد دارد.

فلاورباکس‌ها آرایش و چینش منظم و زیبایی به گل‌ها و گیاهان طبیعی می‌دهند. استفاده از فلاورباکس در فضای سبز شهری به منظور کاشت انواع گل، گیاه و درخت بسیار رایج است. در فضاهای سبز شهری فلاورباکس ها به صورت های آویزان، دیواری و زمینی مورداستفاده قرار می گیرند. فلاورباکس های فلزی، چوبی، سنگی و بتنی از انواع پراستفاده در فضاهای شهری هستند.

انواع سایه بان(آلاچیق و نمار خانه)

سایه بان ها، از جمله پوشش هایی هستند که مورد استفاده گسترده بسیاری از افراد قرار می گیرند. قشر گسترده ای مردم، از انواع سایه بان برای ایجاد پوشش های مقطعی و مناسب در محیط شهری ،  خانه، محل کار، استفاده می کنند.

شرایط آب و هوایی در محیط های مختلف نیاز به ساخت سایبان را برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب و ایجاد سایه و همچنین برای ممانعت از بارش باران و برف بر فضای مورد نظر را موجب می شود . این فضا و نوع کاربرد سایبان می تواند بسیار متنوع باشد .

سایبان حیاط و باغ ، این سایبان جهت نشستن در فضای آزاد برای فضاهای مختلفی مانند حیاط منازل ، باغ های عمومی و خصوصی ، محوطه های اداری و ... نصب می گردد .

سایبان عمودی بلند برای ممانعت دید و حفظ حریم که تحت عنوان دیوار های کرکره ای از آن ها نام برده می شود نیز از انواع سایبان می باشد که علاوه بر ایجاد محرمیت دید بصری را مانند پلیت های فلزی خراب نمی کنند و جایگزین مناسبی برای تیغه های بلندی هستند که بدین منظور استفاده می گردد . دیوار های کرکره ای با ساختاری که دارند نور و جریان هوا را از خود عبور می دهند .

سایبان پارکینگ ، خودرو اگر در زیر سرپناه مناسبی قرار نگیرد در معرض خطرات متعددی می باشد از جمله : رنگ پریدگی بدنه، آسیب دیدن قطعات داخلی ، پوسیدگی روکش های صندلی ها و تولید گاز های سمی از قطعات پلاستیکی بر اثر تابش مستقیم خورشید. سقوط اشیا مختلف بر روی خودرو و ... از دیگر خطراتی است که سلامتی ماشین را تهدید می نماید. با طراحی و نصب سایبان ماشین می توان از وقوع چنین خطراتی جلوگیری نمود.

انواع دیگر سایبان:

انواع سایه بان چتری، سایبان تاشو،  سایه بان حیاط،  سایبان منزل، سایبان مغازه،  سایه بان سیار

 

برای فراهم کردن فضای استراحت ، گفت و گو و سکون در فضاهای خارجی نیازمند فضایی مسقف می باشیم. تا در عین حفظ دید به محوطه ، سایه ای ایجاد شود و فضایی برای سکون داشته باشیم

آلاچیق سر پناهی است زیبا که در فضای باز مانند حیاط اجرا شده و استفاده از محیط باز  امکان پذیر می نماید. در پارکهای عمومی ، فضاهای بزرگ و … اطاقک هایی بدون دیوار و پنجره که کاملا با مصالح ساختمانی بنای منازل متفاوت می باشد.  ساخته می شود که نقش آنها نوعی سایه بان ورودی و یا استراحت گاه موقت برای عابرین است و عموما عملکردی استراحتی ، تفریحی در فضای باز دارد.

نمازخانه سازه ای پیش ساخته است که درواقع برای اقامه نماز طراحی و ساخته شده و از آن در مکان های عمومی یا جاده های بین شهری استفاده می شود تا مسافران و افراد بتوانند در آن به وظیفه دینی خود که همانا اقامه نماز است برسند

دانلود فایل پیوست